Караш като луд: Google ти отнема контрола над колата

Технология анализира поведението и решенията, които шофьорът прави

Мартин Дешев,
waymo автономен автомобил

Waymo

Т емата с неразумното шофиране е винаги актуална, като постоянно има множество примери за подобни прояви на пътя. Въпреки кампаниите, акциите, глобите и наказанията, някои хора не се спират пред нищо, за да карат рисково. А на други – просто не им отдава и постоянно взимат грешни решения, с което създават рискове на пътя.

И в двата случая изглежда, че няма какво повече да се направи от гледна точка на закони и наказания. Защото дори и да бъдат прилагани с пълна степен, системните нарушители често карат и без книжка.

Остава само едно решение – самият автомобил да се „възпротиви“ на джигитите. И Google са разработили точно това. Дъщерната ѝ компания Waymo е патентовала технология, която може да наблюдава и анализира състоянието и поведението на шофьора, съобщава Motor1.

На пръв поглед разработката е сходна с тази на други системи за мониторинг и асистиране на шофьора. Тя използва сензорите и различните функции за следене на шофьора не само, за да помага докато той управлява колата, но и активно анализира поведението му и какви решения взима.

Например с каква скорост кара спрямо ограниченията. Как се престроява. Как спира и т.н. Всичко това ще се взима предвид в анализа и системата ще преценява дали шофьорът се нуждае от съвети, напомняния или по-драстични мерки, включително да отнеме контрола на автомобила от него. И дори ще може да предупреждава другите умни автомобили в района, че има рисков шофьор наблизо.

Първата стъпка са визуални и звукови предупреждения. Например съвет, че престрояването без предварително пускане на мигач не правилно. При прекормерно много нарушения и рискови манерви обаче, системата може да отнеме контрола за определен период от време и ще управлява колата автономно.

Технологията няма да е само наказател, а цели да помогне на шофьорите да подобрят поведението си. Тя ще може да опознава стила на шофиране на всеки човек и да се адаптира към него. Съответно ще разпознава и ситуации, в които може да има проблем с колата и да прави анализ на сензорите. Също така ще може да след и за малки отклонения от типичното за шофьора, например леко криволичене на колата, но не до степен да пресече маркировката. Това може да се предприеме като индикатор за умора, прилошаване или друг проблем.

Технологията е патентована, но няма информация от Google дали планира да я превърне в реалност за свои автомобили, да я предложи на трети лица или просто да я регистрира като патент.

коли автомобили Waymo Google технологии